Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/webhelpje/www.webhelpje.nl/public/wp-content/plugins/unyson/framework/includes/option-types/typography-v2/class-fw-option-type-typography-v2.php on line 148
Zo kom jij professioneel over naar de klant - WebHelpje.nl

Zo kom jij professioneel over naar de klant

 Zo kom jij professioneel over naar de klant

Ook al is jouw bedrijf zo groot of zo klein, hoe je als bedrijf overkomt bij een klant is ontzettend belangrijk. Je kunt hiermee de eerste indruk beïnvloeden en wellicht komt de klant later wel weer terug bij jou dankzij de goede ervaring. Maar hoe pak je het aan om professioneel over te komen naar een klant? Je leest het hieronder.

Investeer in je personeel

Heeft jouw personeel of jijzelf vaak afspraken met klanten? Dan is het belangrijk om eens stil te staan bij jouw personeel. Jouw personeel zorgt voor een groot deel voor de uitstraling van het bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Wanneer je veel personeel in dienst hebt dat in contact komt met klanten, is het belangrijk dat zij allemaal zijn voorzien van een naambadge en een professionele outfit. Dit kan namelijk de eerste indruk met een klant maken of breken. Bovendien zorgt een zakelijke outfit ervoor dat je verzorgd en professioneel overkomt. 

Ook de werkhouding van jouw personeel is een belangrijk punt om op te letten. Wanneer een werknemer ongemotiveerd overkomt krijgt de klant een slecht beeld van jouw bedrijf. Als de secretaresse de klant niet vriendelijk ontvangt zal de klant ook zijn vraagtekens krijgen bij jouw bedrijf, evenals als de klant hoort dat er veel wordt geroddeld op de werkvloer. Investeer daarom in jouw personeel en laat zien dat je hen waardeert. Waardering is immers een van de belangrijkste en meest motiverende drijfkrachten op de werkvloer.

Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken

De naambadges zijn gereed en jullie zijn voorzien van een goede outfit: de werknemers en jij zijn klaargestoomd om op gesprek te gaan met de klant. Maar hoe bereid je je voor op dat gesprek? Allereerst moeten jullie weten waar het gesprek over zal gaan. Zorg dat je je hebt verdiept in de klant, dat je weet wat het doel van het gesprek is en wat de klant van jou verwacht. Hierdoor ga je een stuk zelfverzekerder het gesprek aan met de klant. Zorg er bovendien voor dat je goede afspraken maakt en beloof geen dingen die achteraf niet haalbaar blijken te zijn. Dit komt onprofessioneel over en de kans is groot dat de klant niet meer bij jou terug zal komen. Dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen.

Een warm welkom

Wanneer je veel klanten over de werkvloer krijgt, is het belangrijk om hen goed te ontvangen. Zorg er onder andere voor dat de klant jouw afdeling kan vinden, dat hij of zij goed wordt ontvangen door de secretaresse en vaak doet het aanbieden van een kopje koffie al wonderen. Probeer dus eens in de schoenen van de klant te staan en denk na wat jij belangrijk zou vinden als je op klantenbezoek bij jouw bedrijf komt. Maak eens een rondje door het kantoorpand en let er vooral op of het er wel netjes is. Ook een nette website zonder spelfouten is van groot belang. Van tevoren kan de klant zich inlezen in jullie bedrijf en dan wil je natuurlijk dat de website professioneel overkomt.

Laat het klantencontact niet verwateren

Yes, het gesprek is goed gegaan! De klant is binnengehaald en de beide partijen zijn tevreden. Toch is het belangrijk om het niet hierbij te laten. Laat het contact tussen jullie in ieder geval niet verwateren. Stuur de klant daarom regelmatig een mailtje met daarin een update. Hoe beter de service zal zijn, hoe beter de klant over jouw bedrijf zal praten. Dit zorgt weer voor een goede mond-tot-mondreclame waardoor er misschien wel veel meer klanten jouw kant op komen. En zo blijft het balletje maar rollen.

onlino

Gerelateerd